Szukaj

Bezmięsne mięsa wchodzą do mainstreamu

Klara, 12 czerwiec 2019
Bezmięsne mięsa wchodzą do mainstreamu

Według raportu firmy Nielsen branża substytutów produktów żywieniowych pochodzenia zwierzęcego warta jest już 3,7 mld dolarów. Sprzedaż „bezmięsnego mięsa” w ciągu roku wzrosła na świecie o 23% (...). Dla porównania – cały sektor żywności rośnie rocznie o 2%.

Bezmięsne mięso przejmuje świat

Doniesienia o rosnących równolegle popycie i podaży wegańskich odpowiedników produktów tradycyjnie pochodzących od zwierząt to już nie tylko pojedyncze wzmianki - widzimy je niemal codziennie. We wszystkich raportach o kulinarnych trendach już od paru lat kuchnia roślinna wymieniana jest jako ważny kierunek dla restauratorów i producentów żywności.

Do zabiegania o względy osób pragnących ograniczyć spożycie mięsa dołączają już najwięksi giganci branży. I to z jakim skutkiem! Wprowadzenie Impossible Whopper do oferty Burger King​ wpłynęło na zwiększenie ruchu w restauracjach z wegańskimi przysmakami o 16,75 proc., podczas gdy lokale nie posiadające w menu opcji roślinnej zanotowały spadek ruchu o 1,75 proc. KFC​ Polska po wprowadzeniu opcji wegetariańskich - Zingera i Twistera z plackiem ziemniaczanym - dołączyło już do oferty wegeburgera z serem Halloumi, a teraz zaczęło prace nad wprowadzeniem roślinnego "kurczaka". Ikea kontynuuje rozwój roślinnego menu (już teraz zjemy tam warzywne klopsy, wegańskie hot dogi i lody) i w ciągu roku przedstawi klopsy znajomicie imitujące mięsny oryginał. McDonald's​ na jednym ze swoich największych światowych rynków, czyli w Niemczech, wprowadził już wegańskiego burgera, produkowanego przez Nestlé​. W O W.

Odpowiadamy na zastrzeżenia, które niewątpliwie się pojawią: tak, te firmy sprzedają dużo mięsa i przez to część weg*an może bojkotować również wegańską ofertę takich sieci. Ważne jednak, aby pamiętać o celu, który przyświeca prawdopodobnie większości osób rezygnujących z mięsa. Tym celem jest to, aby jak najwięcej osób wybierało produkty roślinne zamiast zwierzęcych. Te osoby nie muszą być weganami ani wegetarianami. Te osoby nie muszą dzielić naszych indywidualnych motywacji, takich jak dobro zwierząt, ochrona środowiska czy zdrowe odżywianie. Możemy założyć, że wiele z tych osób, przynajmniej raz na jakiś czas, wybierze wege opcję zamiast mięsnej, jeśli tylko dostaną taką możliwość - a to powód wyłącznie do radości!

Dlatego, jeśli dobro zwierząt naprawdę jest dla Ciebie ważne, nie patrz przez pryzmat emocji. Jeśli naprawdę martwisz się losem naszej planety, spójrz na większy obraz. Pomyśl o tym, że dzięki łatwemu dostępowi do roślinnych produktów, zwłaszcza tych wysokiej jakości, więcej osób będzie skłonnych ich spróbować. A jeżeli im posmakują, to być może będą wybierać je częściej niż mięso. Kto wie, może zainteresują się tematem i kiedyś całkowicie odstawią produkty odzwierzęce? Pomyśl o zarzucie, który na pewno wielokrotnie słyszałaś/eś - "świata nie zmienisz". Może i samodzielnie nie, ale to jednostki tworzą masę, a masowo naprawdę możemy zmienić świat... już to robimy, a powyższe przykłady tylko to pokazują! Skala zainteresowania produktami wegańskimi jest jedyną rzeczą, która może przemówić do producentów. 

Jeśli nie chcesz kupować w sieciach takich jak KFC, nie rób tego. Prosimy tylko - zastanów się, zanim napiszesz negatywny komentarz na ten temat. Czy na pewno warto wojować z firmami, które mają realną możliwość zmiany i wreszcie zaczynają okazywać taką chęć? 

Spaghetti z Bezmięsnym Boczkiem
Fot. Marianna Medyńska

Z misją lub bez

Firmy takie jak McDonald's czy Burger King najprawdopodobniej wprowadzają bezmięsne opcje, kierując się wyłącznie zyskiem (też dobrze, bo to znaczy, że fleksitarian i weg*an jest już tak dużo, że wielkim sieciom nie opłaca się ich ignorować) albo rosnącymi wymaganiami dotyczącymi zrównoważonego rozwoju i zatrzymania zmian klimatycznych. 

Jeśli wolisz wspierać firmy, które rozwijają bezmięsny biznes z pobudek podobnych do tych, które przyświecają Twoim wyborom, to tak właśnie rób. Firm, które szczerze pragną zmniejszyć konsumpcję mięsa na świecie jest bardzo dużo. Dla Bezmięsnego dobro zwierząt i Ziemi to priorytety. Nasza firma powstała, bo dwóch chłopaków, którzy chcieli zrezygnować z mięsa, nie było zadowolonych z rynku roślinnych alternatyw w Polsce. Takich przedsiębiorstw jest więcej! Osobiście jesteśmy niemal pewni, że przyszłość jest roślinna i chcemy być współtwórcami tych pięknych czasówkomentuje Igor Sadurski. Jak dodaje: Marzy nam się, aby podchodząc do półki można było wybierać pośród różnych roślinnych produktów, tak jak dzisiaj wybiera się te pochodzenia zwierzęcego.

Z misją czy bez - wszyscy gramy do tej samej bramki. I wierzymy, że ta zmiana jest już nie do zatrzymania.

*Słowo "weg*anie" to skrót od "wegetarianie i weganie".

Tekst: Klara Siemianowska

Zdjęcie tytułowe: Kinga Kęsy

Bezmięsne Żeberka
Fot. Konrad Bryc


Źródła:

Artykuł o roślinnym mięsie w money.pl

Rzeczpospolita o wegetariańskiej rewolucji w KFC

Notka Horecatrends.pl o powodzeniu Impossible Whoppera

Artykuł WPROST o bezmięsnych mięsach

Horecatrends.pl opisuje roślinne opcje w IKEA

Rzeczpospolita o Big Vegan TS w McDonald's

Koszyk

Twój koszyk jest pusty.

Dokonaj swoich pierwszych zakupów

Cena zestawu: %bundleSum%
Anuluj